PROGRAM COMENIUS SOKRATES PORAZ DRUGI W NASZEJ SZKOLE
Po raz drugi nasza szkoła uczestniczy w międzynarodowym programie "Comenius-Sokrates". Jesteśmy jednym z ośmiu partnerów, którzy pracują nad motywowaniem do uczenia matematyki w oparciu o naturalne różnice indywidualne miedzy uczniami. Są pracownicy uczelni i nauczyciele z Niemiec, Czech, Holandii i Polski. Menadżerem programu jest profesor matematyki Ewa Swoboda pracownik Instytutu Matematyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. To ona zaprosiła nas do współpracy. W prace na terenie szkoły zaangażowani są: pani dyrektor Anna Czyrek, pani Edyta Jagoda nauczyciel matematyki oraz nauczycielki nauczania zintegrowanego - Izabela Janik, Bożena Furman, Barbara Pawłowska i Regina Mamczur.
W ramach programu przeprowadzone zostały zajęcia w klasie I gimnazjum oraz w klasach O, Ia, Ib, III szkoły podstawowej. Efekty pracy uczniów zostały zaprezentowane w styczniu 2009 r. na spotkaniu roboczym w Utrechcie, w Holandii. Teraz prezentujemy je Państwu.
Nasza propozycja w nauczaniu zintegrowanym odnosi się do intuicyjnego dostrzegania regularności i na tej bazie zauważania związków i prawidłowości. Badanie i opisywanie związków to zadanie dla uczniów klas starszych. Proponowany dzieciom materiał dzięki prostocie i przemyślanemu kształtowi pozwala na twórczość, myślenie poprzez działanie i działanie kierowane myśleniem. Dotychczas prowadzone zajęcia dały uczniom dużo satysfakcji. Pozwoliły zobaczyć ich w niestandardowej sytuacji, obserwować ich działanie i myślenie. Oni sami zaś widzieli efekt swojego myślenia analitycznego i syntetycznego w postaci prac, która unaoczniają, że matematyka jest odkrywaniem logiki piękna.
Comenius Socrates - spotkanie w Pradze 21-28 sierpnia 2009 r.
NaDiMa - tak brzmi w skrócie nazwa programu, w którym uczestniczymy. Motivation via Natural Differences in Mathematics jest programem, w którym partnerami są uniwersytety oraz szkoły z Polski, Czech, Niemiec i Holandii. Głównym koordynatorem jest Uniwersytet Rzeszowski. Z nim współpracuje nasza szkoła. Czechy reprezentowane są przez Czeską Akademię Nauk oraz Uniwersytet z Czeskich Budziejowic. Uniwersytet w Bilefeld oraz Uniwersytet w Hamburgu i szkoła w An der Isebek są partnerami ze strony niemieckiej. Uniwersytet w Drenthe jest partnerem z Holandii.
Celem projektu jest
- wspieranie rozwoju umiejętności uczenia się;
- wspieranie świadomości znaczenia matematyki jako części ludzkiej kultury;
- wzbudzanie motywacji do uczenia się matematyki;
- urzeczywistnianie indywidualnego potencjału umysłowego uczniów;
- stwarzanie możliwości dla doświadczania sukcesu w procesie rozwiązywania problemów.
Partnerzy pracują nad wypracowaniem odpowiedniego środowiska edukacyjnego - SLE: Substantial Learning Environment (termin wprowadzony przez Wittmanna (1995)) - w którym będzie możliwa realizacja postawionych celów. Środowisko to musi być ukierunkowane na istotne treści nauczania matematyki na różnych poziomach, bogate w znaczące aktywności matematyczne, elastyczne i dające się zastosować w różnorodnych środowiskach klasowych oraz integrujące psychologiczne, pedagogiczne i matematyczne aspekty nauczania matematyki.
Pojęć matematycznych wprowadzanych w szkole podstawowej jest bardzo wiele. Każde z nich wymaga odpowiedniego przygotowania i odpowiedniej podbudowy już od wczesnych lat szkoły. Stąd każdy kraj musiał wybrać pewien wąski zakres zainteresowań. Holendrzy i Niemcy skupili się na tematyce arytmetycznej, Czesi i Polacy wybrali zagadnienia geometryczne. Trudno jednoznacznie określić, jakie pojęcie matematyczne stanowi główny cel działań poszczególnych partnerów, ponieważ problemy stawiane dzieciom są bardzo szerokie i otwarte, przez co ściśle łączą się z różnorodnymi pojęciami kluczowymi dla dobrego rozumienia matematyki.
Środowisko edukacyjne, nad którym pracujemy, daje możliwość działania każdemu dziecku według jego własnej strategii i na jego własnym poziomie. Zadaniem partnerów jest obserwowanie i analizowanie naturalnych różnic w edukacji matematycznej, które ujawniają się podczas rozwiązywania problemów oraz obserwowanie poziomu motywacji dzieci do uczenia się matematyki w zawężeniu do wybranych problemów.
Aby podejmowane działania były spójne, potrzebne są spotkania robocze, w czasie których partnerzy prezentują problemy matematyczne, rozwiązuje je, poszukują najlepszej drogi do ich realizacji, analizują dziecięce rozwiązania. Ostatnie takie spotkanie miało miejsce w Pradze. Było ono połączone z międzynarodową konferencją SEMT '09 - International Symposium Elementary Mathematics Teaching - organizowaną przez Uniwersytet Karola w Pradze. Partnerzy z projektu NaDiMa przygotowali dla uczestników konferencji warsztaty, w czasie których naukowcy (dydaktycy i matematycy) rozwiązywali te same problemy matematyczne, które stawialiśmy dzieciom. Doświadczenia nabyte w czasie dyskusji są bardzo cenną wskazówką do dalszej pracy. Dyskusja nad problematyką, krytyka ze strony naukowej ludzi z różnymi doświadczeniami, z różnorodnych kultur edukacyjnych, pozwoli na dostosowanie tworzonego środowiska edukacyjnego do pełnego zrealizowania postawionych celów.